Algemene voorwaarden

 

1 Ecolocus is de commerciële naam van de eenmanszaak Jasper Taelemans met het ondernemingsnummer BE0700.244.483.
2 Voor wat leveringen, onderhouds- en aanlegwerken betreft zijn in offertes opgegeven prijzen steeds vrijblijvend. Alle afwijkingen van afmetingen en hoeveelheden zullen pro rata verrekend worden na uitvoering van de werken, evenals extra meerwerken door de klant mondeling of schriftelijk vermeld.
3 Voor wat ontwerpen betreft gelden de in offertes opgegeven prijzen voor maximum twee aanpassingen aan het ontwerp. Als het ontwerp na deze aanpassingen alsnog geweigerd wordt door de klant heeft de dienstverlener het recht een bijkomende vergoeding te vragen die in verhouding staat tot het bijkomende werk.
4 Opgegeven termijnen zijn steeds bij benadering opgegeven. Bij overschrijding van de in de overeenkomst vooropgestelde termijn heeft de klant niet het recht de ontbinding van de overeenkomst, noch schadevergoeding te vorderen, noch betaling van verschuldigde bedragen te weigeren. In geval van overmacht heeft de dienstverlener het recht de overeenkomst te ontbinden of ze voor een door hem te bepalen termijn als geschorst te beschouwen.
5 De klant heeft de mogelijkheid om de overeenkomst kosteloos te annuleren binnen een termijn van 14 kalenderdagen na ondertekening van de overeenkomst. Deze annulering dient te gebeuren middels een schrijven of e-mail. Na het verstrijken van deze termijn heeft de klant niet meer de mogelijkheid om van de overeenkomst af te zien. Wenst de klant toch de overeenkomst eenzijdig te beëindigen, zal de klant aan de dienstverlener een schadevergoeding verschuldigd zijn die overeenstemt met de reeds gemaakte kosten en geleverde prestaties. Hieraan wordt een vergoedingspercentage van 50 procent op de resterende bedragen toegevoegd. De dienstverlener dient hierbij niet de werkelijk geleden verliezen of winstderving te bewijzen.
6 Wanneer een van de partijen haar contractuele verplichtingen niet nakomt, heeft de andere partij het recht om, na ingebrekestelling, hetzij haar verplichtingen op te schorten, hetzij de overeenkomst zonder rechterlijke tussenkomst te ontbinden, indien op de ingebrekestelling geen of geen nuttig gevolg wordt gegeven binnen de 10 werkdagen.
7 De klant is ertoe gehouden voor de start der werken alle informatie te verstrekken die noodzakelijk is om de opdracht doeltreffend te kunnen uitvoeren. De klant staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de verstrekte gegevens. Kapvergunningen, bodemtechnische verslagen, bouwaanvragen, plaatsing van wegsignalisatie e.d. die wettelijk nodig zijn voor de correcte uitvoering van de werken worden steeds tijdig door de klant aangevraagd. Een kopie is te allen tijde ter beschikking voor de dienstverlener en eventuele externe aannemers. De dienstverlener zal de klant informeren over de noodzakelijke vergunningen.
8 Goederen blijven de eigendom van de dienstverlener tot volledige betaling van hoofdsom, kosten en interesten. Indien goederen door de dienstverlener worden geleverd gaat het risico over op het moment van levering. Indien goederen moeten worden afgehaald door de klant gaat het risico over op het moment van de verkoop.
9 De klant dient te zorgen dat de diensten en/of de goederen door de dienstverlener op een normale manier kunnen geleverd en geïnstalleerd worden op de overeengekomen plaats en het overeengekomen tijdstip door ondermeer te zorgen voor de bereikbaarheid van de leveringsplaats. Indien hieraan niet is voldaan is de klant ertoe gehouden alle schade, met inbegrip van de wachturen, bewaringskosten en kosten voor het behoud van de zaak, in hoofde van de dienstverlener te vergoeden.
10 De klant dient de geleverde goederen en diensten onmiddellijk na te zien. Deze geleverde goederen en diensten worden geacht door de klant te zijn aanvaard behoudens een schriftelijk protest binnen uiterlijk 7 kalenderdagen met een gedetailleerde beschrijving van het gebrek. Klachten schorten de betalingsverplichting in hoofde van de klant niet op.
11 De dienstverlener is niet gehouden tot welke schadevergoeding dan ook, die rechtstreeks of onrechtstreeks het gevolg zou zijn van door hem geleverde of verkochte goederen, behalve in geval van zware fout of opzet. Dit laat de wettelijke rechten van de consument onder artikel 5 onverlet. De aansprakelijkheid van de dienstverlener is alleszins beperkt tot de factuurwaarde van de geleverde goederen en/of diensten. In geen geval kan de dienstverlener worden aangesproken voor enige onrechtstreekse schade zoals, doch niet beperkt tot, verlies van inkomsten, verlies van contracten, kapitaalkosten, beperking van rendement of gelijk welke andere verliezen of gevolgschade, zowel aan de klant als aan derden. Deze beperking is evenwel niet van toepassing in geval van overlijden of lichamelijk letsel van de klant ten gevolge van doen of nalaten door de dienstverlener.
12 Er worden nooit garanties gegeven betreffende levende materialen (planten, zaden, …). Deze hangt te sterk af van de weersomstandigheden. Het mislukken van een gazon of aanplanting door eventuele terreinvervuiling, door abnormale weersomstandigheden of door welke oorzaak hoe dan ook valt nimmer ten laste van de dienstverlener. Voor eventueel opkomend onkruid na het zaaien van het gazon worden geen klachten aanvaard.
13 De dienstverlener wordt ontheven van de door hem aangegane verbintenis tot het leveren van bestelde planten wanneer hij wegens overmacht (oogstmislukking, droogte, …) niet in de mogelijkheid is aan zijn verbintenissen te voldoen. Hij zal hiervoor nooit aansprakelijk kunnen gesteld worden. Deze planten kunnen vervangen worden door gelijkaardige of benaderende variëteiten.
14 Behoudens uitdrukkelijke en schriftelijke andere afspraak, is de betalingstermijn van elke factuur 14 kalenderdagen. In geval van wanbetaling van het geheel of een gedeelte van de prijs, zal de dienstverlener de klant in gebreke stellen om het verschuldigde bedrag te voldoen binnen een passende termijn. Betaalt de klant niet binnen die termijn, dan wordt het openstaande bedrag van rechtswege en zonder dat enige verdere ingebrekestelling nodig is, verhoogd met een jaarlijkse intrest van 10% en een forfaitaire vergoeding van 10 %, met een minimum van 200 euro, evenals alle gerechtelijke en/of buitengerechtelijke inningskosten.
15 Elke wanbetaling brengt de eisbaarheid mee van de openstaande facturen en geeft de dienstverlener het recht, na ingebrekestelling, hetzij eventuele toekomstige leveringen op te schorten, hetzij de overeenkomst te ontbinden, onverminderd het recht op schadevergoeding.
16 Alle ontwerpen en schetsen blijven het artistieke en intellectuele eigendom van de dienstverlener en mogen niet zonder schriftelijke toestemming gereproduceerd en/of uitgevoerd worden, noch geheel noch gedeeltelijk. Alle ontwerpen, technische plannen, schetsen, realisaties, beeldmateriaal, niet limitatief in deze opsomming, mogen door de dienstverlener vrij gebruikt worden voor publicitaire doeleinden en dit zonder voorafgaandelijk akkoord van de klant, tenzij de klant binnen 3 maand na de datum van ondertekening van de overeenkomst schriftelijk verzet aantekent. Op geen enkele wijze mogen de ontwerpen door derden gebruikt worden als referentie, publiciteit en of publicatie, noch als leverancier noch als uitvoerder, noch als aannemer of onderaannemer der uitvoeringswerken, zonder de voorafgaandelijk schriftelijke toestemming van de dienstverlener en klant.
17 Al onze overeenkomsten worden beheerst door het Belgisch recht. Voor alle geschillen tussen de klant en dienstverlener die voortspruiten of enig verband houden met deze overeenkomst zijn de Rechtbanken van Brussel uitsluitend bevoegd.